Abans d’entrar en matèria, us aconsello llegir-vos els reportatges referents al vídeo i llurs peculiaritats, existents a la secció «Reportatges tècnics» d’aquesta mateixa web.
NOTA: tots els cables estan pensats per funcionar en TV’s CRT (de «tub») de venda a Europa.
Si bé el principi de senyals és igual a qualsevol televisió, pot passar que en LCD’s, LED’s, Plasmes o models americans s’hagin de canviar els valors dels components, bàsicament resistències.
També comentar que el senyal RGB té dues maneres de funcionar: en commutació directa o indirecta.
Molts dels cables que aquí us presentarem són de commutació indirecta, però amb una modificació molt simple els podríem passar a directa.
La diferència entre ambdues commutacions és que, en el cas de la directa, la pròpia TV detecta la imatge en el moment d’encendre la consola (sempre que tinguem l’euroconnector a l’entrada que accepti RGB), mentre que la indirecta precisa de prèvia selecció d’entrada mitjançant el comandament de la tele.
- Commutació indirecta: cable 5V al pin número 16 de l’euroconnector per mitjà d’una resistència de 100 Ohms.
- Commutació directa: cable 5V al pin número 8 de l’euroconnector i, per mitjà de la resistència de 100 Ohms, punteig al pin número 16.
A continuació us adjuntem els esquemes propis que hem creat per facilitar-nos la construcció dels cables. En tots els esquemes, la posició dels pins fa referència a la cara a soldar dels connectors.
Teniu present que si s’han d’adjuntar condensadors al cable de vídeo, la pota negativa dels mateixos sempre anirà soldada a l’euroconnector-SCART.
* Commutació RGB indirecta.
* Commutació RGB indirecta.
NOTA: com que la Megadrive només treu un canal d’àudio, podem derivar-lo al Mini Din 9 per simular un estèreo.
També podem no connectar l’àudio en aquest cable intermig i connectar després, al cable final de la 32X, un jac d’auriculars per connectar al frontal de la consola.
NOTA: als models USA de Genesis 2 i 32X no fa falta girar els cables: un simple cable «pin a pin» funciona perfectament.
* Commutació RGB indirecta.
El cable de vídeo original de l’Atari Jaguar pot venir en format «IDE», cable de mala qualitat per cert, i que possiblement ni és RGB.
Com que el connector original (mascle) de vídeo és complicat de trobar, una solució pràctica és soldar els cables directes al connector de la consola.
NOTA: heu de saber que el port de cartutxos d’una Atari 2600 (i clòniques) pot funcionar com a connector mascle, amb una mica d’adaptació.
* Commutació RGB indirecta.
La Dreamcast té una peculiaritat: perquè funcioni el mode RGB hem de commutar dos dels pins dels seu connector de vídeo, ja que sinó només traurà AV.
A més a més, el senyal de vídeo compost pel senyal AV o RGB és en diferent posició.
NOTA 1: als senyals d’RGB (Red, Green, Blue) se’ls ha d’intercalar un condensador de 220 micros, i la pota negativa ha d’anar soldada a l’euroconnector.
NOTA 2: al senyal de 5V hi hem d’intercalar una resistència de 100 Ohms.
Per tots els que tingueu un CPC i jugueu amb el monitor verd d’origen, aquest cable us pot fer redescobrir el vostre Amstrad.
Com que al connector de vídeo original no hi ha senyals d’àudio, l’haurem d’agafar del jac d’auriculars, pel que la construcció del cable serà de dos connectors: un DIN-6 i un connector d’auriculars.
NOTA: com passar un DIN-8 a DIN-6?
Amb el soldador calent, farem pressió sobre els pins que es veuen a la foto i veurem com ens cedeixen amb facilitat.
Com que la forma resultant no és del tot ideal per la femella DIN-6, tindrem que deformar una mica els pins perquè ens hi entri bé.
Degut a la complexitat de trobar un connector mascle en format Nintendo (per crear-nos nosaltres mateixos el cable), l’opció més encertada és comprar un cable RGB per Game Cube, molt fàcil de trobar.
Ara bé, amb molts cables de Game Cube connectats a una Super Nintendo se’ns presenta un problema bastant molest, i és que ens mostra una imatge exageradament fosca.
Es diu que el problema són els condensadors que porta el cable, però això no és del tot cert. Basant-me en la meva experiència, us explicaré que hi ha dues coses a comprovar per aconseguir una òptima imatge amb aquests cables.
1- Comproveu bé la posició dels cables a l’SCART i els seus components.
He trobat molts cables que porten senyal de 5V (pin 16 de l’SCART) sense resistència i d’altres que, fins i tot, porten 12V.
Això és un problema molt gros en algunes TV’s, ja que no saben interpretar l’excés de voltatge i no commuten l’RGB.
La solució al problema seria desarmar el caputxó de l’SCART i comprovar el voltatge real que porta al pin 16:
- Si són 5V directes, només posant-hi una resistència de 100 Ohms ja ho tindríem.
- Si ens arriben 12V, haurem de canviar-lo i connectar-lo al pin número 8 i, per mitjà d’una resistència de 100 Ohms, puntejar-lo al 16.
Si tot i això la imatge no millora, podem intentar-ho amb una resistència d’1K.
2- Anul·lar els condensadors.
Si la imatge es veu bé no fa falta treure’ls. Però com en realitat en una SNES no serveixen de res, si la imatge es veiés exageradament fosca s’haurien de treure, i puntejar-ne a més els seus punts de soldadura.
Els condensadors s’intercalen al senyal, pel que tallant-los (o traient-los) i puntejant les seves dues potes, ja els haurem eliminat.
Us deixo unes imatges que us poden ajudar en el procés:
El connector de vídeo de la Saturn (MINI DIN-10) és un altre d’aquests animalets difícils de trobar; jo, per exemple, no n’he trobat mai cap, pel que també en aquesta ocasió la millor opció pot ser comprar un cable ja fet.
Però de tota manera, us adjunto l’esquema per si en voleu treure els senyals de la placa, i ficar un connector estàndard en algun cantó de la consola.
PROBLEMA RGB SATURN
Si alguna vegada connecteu una Saturn per RGB i no us treu imatge, segurament serà per la diferència de posició dels pins al seu connector de vídeo.
Hi ha un parell de diferències entre les plaques PAL i NTSC que sol afectar el senyal de Sync i de 5V.
Aquí teniu, doncs, un parell d’esquemes de manera que pugueu veure’n la diferència; si un connexionat no us funciona, haureu de provar amb l’altre.
Sentint-ho molt per això, no us puc assegurar quin tipus i revisions de placa utilitzen un o altre, però per norma general les PAL utilitzen l’esquema que teniu en primer lloc (A).