60HZ
Amb la modificació que us presentem a continuació, podrem jugar a velocitat NTSC i pantalla completa. L’única pega del MOD és que no es pot commutar entre 50 i 60 Hz, tot i que mitjançant díodes i interruptors, crec que seria possible.
Al final del document, i deixant clar que no ho he assajat personalment, us adjuntaré un esquema per intentar que funcionin ambdues freqüències. Potser el canvi no serà possible amb la consola encesa, però ho hauria de ser sense l’alimentació.
El truc consisteix a modificar un xip de la placa mare i canviar el cristall de quars de la consola, concretament per un de 21,47 MHz.
COMENCEM
El primer que farem serà obrir la consola i quedar-nos amb la placa mare a les mans, de la qual localitzarem el xip marcat com a PCZ80-119 i li tallarem la pota número 15.
Després soldarem un cable al punt de soldadura que originalment anava a la pota 15 i el portarem a la pota 22 (sense tallar-la).
Amb això ja tindrem la modificació del xip realitzada, i només mancarà canviar el cristall de quars a la ubicació marcada com a X201.
En traurem l’original i en el seu lloc hi soldarem el de 21,47 MHz.
ESQUEMA 50/60 HZ
Compte amb les polaritats del cristall de quars, que podria influir en que no es vegi bé; per tant, si això us passés, proveu de canviar la polaritat del mateix.
NOTA: vull recordar que no he assajat aquest MOD personalment, però basant-me en la mateixa modificació de la Super Nintendo One Chip, crec que hauria de funcionar.
A continuació us deixo un segon esquema que talla, totalment, els senyals dels cristalls de quars.
D’aquesta manera i amb dos microinterruptors (un de simple i un de doble), ens assegurem de poder commutar entre un mode de vídeo i l’altre, segurament, però, només amb la consola apagada.
MODIFICACIÓ RGB
Seguidament, us exposem una modificació que us permetrà treure senyal de vídeo en RGB a la consola de NEC.
Podem procedir de dues maneres: soldant sobre el propi xip gràfic, o des del connector posterior de la consola. En ambdós casos, respectarem l’esquema universal de l’RGB i també, en ambdós casos, haurem de muntar un connector intermig a la carcassa de la consola.
Com veureu a l’exemple, jo vaig fixar un DB9 a la seva tapeta posterior, però en realitat es pot fer a gust del consumidor.
ESQUEMA UNIVERSAL RGB (SCART)
Llegenda dels colors:
- Fletxa blava – Blue RGB.
- Fletxa vermella – Red RGB.
- Fletxa verda – Green RGB.
- Fletxa groga – Sync.
Per a la modificació al connector posterior de la consola (més accessible per a tothom) haureu de connectar els cables als pins mostrats a l’esquema (ja perdonareu la seva presentació).
NOTA: veureu que hi ha un cable blanc/taronja (el segon de la fila de sota); aquest cable no serveix de res, només era una prova.
NOTA 2: els pins d’àudio els hem d’agafar de l’altre extrem del connector posterior (part esquerra); concretament, són els pins 1 i 3 començant a comptar per dalt a l’esquerra.
NOTA: en alguns casos, i depenent molt del tipus de televisor que utilitzem, podria ser que aquesta modificació RGB es vegi una mica fosca. Per solucionar-ho, podeu consultar el document pertinent.
MODIFICACIÓ DE REGIÓ (HuCard)
Us he d’advertir que no és una modificació fàcil, pel que són més que necessaris uns mínims coneixements d’electrònica i una solvència en l’ús del soldador.
Les consoles NEC, per detectar la regió de llurs Hu-Cards (targetes), es basen en la identificació d’unes línies de dades. Aquestes línies de dades, que són del propi joc, entren per uns pins específics al port de la targeta.
Entre els jocs PAL i els NTSC hi ha una variació en aquesta entrada de dades, motiu pel qual la consola sap que estem inserint un joc que no és de la seva regió.
A continuació podeu veure el pinout específic de cada regió i, si us hi fixeu, veureu els comandaments que difereixen de posició.
PE ENGINE (NTSC)
Pin |
Name |
Description |
1 |
/CD |
Card Detect |
2 |
AUDIO_IN |
non utilisé |
3 |
A18 |
Address 18 |
4 |
A16 |
Address 16 |
5 |
A15 |
Address 15 |
6 |
A12 |
Address 12 |
7 |
A7 |
Address 7 |
8 |
A6 |
Address 6 |
9 |
A5 |
Address 5 |
10 |
A4 |
Address 4 |
11 |
A3 |
Address 3 |
12 |
A2 |
Address 2 |
13 |
A1 |
Address 1 |
14 |
A0 |
Address 0 |
15 |
D0 |
Data 0 |
16 |
D1 |
Data 1 |
17 |
D2 |
Data 2 |
18 |
/GND |
Ground |
19 |
D3 |
Data 3 |
20 |
D4 |
Data 4 |
21 |
D5 |
Data 5 |
22 |
D6 |
Data 6 |
23 |
D7 |
Data 7 |
24 |
/CE |
Chip Select |
25 |
A10 |
Address 10 |
26 |
/OE |
Output Enable |
27 |
A11 |
Address 11 |
28 |
A9 |
Address 9 |
29 |
A8 |
Address 8 |
30 |
A13 |
Address 13 |
31 |
A14 |
Address 14 |
32 |
A17 |
Address 17 |
33 |
A19/CE |
Address 19/Chip Enable |
34 |
R/W |
Read/Write |
35 |
/HSM |
High Speed Mode |
36 |
/RESET |
Reset système |
37 |
/IRQ2 |
Interrupt Request 2 |
38 |
VCC |
+5 VCC |
TURBOGRAFX (PAL)
Pin |
Name |
Description |
1 |
/CD |
Card Detect |
2 |
AUDIO_IN |
non utilisé |
3 |
A18 |
Address 18 |
4 |
A16 |
Address 16 |
5 |
A15 |
Address 15 |
6 |
A12 |
Address 12 |
7 |
A7 |
Address 7 |
8 |
A6 |
Address 6 |
9 |
A5 |
Address 5 |
10 |
A4 |
Address 4 |
11 |
A3 |
Address 3 |
12 |
A2 |
Address 2 |
13 |
A1 |
Address 1 |
14 |
A0 |
Address 0 |
15 |
D7 |
Data 7 |
16 |
D6 |
Data 6 |
17 |
D5 |
Data 5 |
18 |
/GND |
Ground |
19 |
D4 |
Data 4 |
20 |
D3 |
Data 3 |
21 |
D2 |
Data 2 |
22 |
D1 |
Data 1 |
23 |
D0 |
Data 0 |
24 |
/CE |
Chip Select |
25 |
A10 |
Address 10 |
26 |
/OE |
Output Enable |
27 |
A11 |
Address 11 |
28 |
A9 |
Address 9 |
29 |
A8 |
Address 8 |
30 |
A13 |
Address 13 |
31 |
A14 |
Address 14 |
32 |
A17 |
Address 17 |
33 |
A19/CE |
Address 19/Chip Enable |
34 |
R/W |
Read/Write |
35 |
/HSM |
High Speed Mode |
36 |
/RESET |
Reset système |
37 |
/IRQ2 |
Interrupt Request 2 |
38 |
VCC |
+5 VCC |
De la línia de dades 0 a la 7 hi ha variació de lloc, i això es tradueix en diferent posició al port de la targeta.
Com podeu veure, aquest canvi sempre és proporcional, és a dir, que si D0 està canviada per la D7, D7 estarà canviada per D0. Això ens facilita una mica les coses, ja que amb vuit canvis de pin ja tenim la consola en región free.
La idea bàsica, a priori, és tallar l’extensió dels pins que van del 15 al 23 (recordem, del port de targetes), que són els referents a aquestes dades (a excepció del pin número 18, negatiu en les dues versions, pel que no ens afecta) i derivar-los mitjançant un commutador (interruptor).
Necessitem unir les potes que queden a la placa mare, amb una posició o una altra del port, depenent de la regió que volem aconseguir.
Ara bé, la cosa se’ns complicarà amb el muntatge, ja que no podem posar vuit micro interruptors a la consola perquè semblarà un avió...
El següent pas lògic doncs, seria pensar en microinterruptors dobles i així que en fossin quatre, però el resultat final encara resulta bastant lleig.
Aquesta és la solució al problema:
Aquests interruptors són commutadors de fins a deu senyals, i serien ideals per rematar la feina, però per desgràcia no es troben a totes les botigues; i jo, com que no n’he trobat cap ni un, he ideat una possible solució.
Segur que tots coneixeu els lladres d’euroconnector (SCART) amb interruptors independents.
Aquests lladres porten commutadors d’aquest tipus i acostumen a ser de sis senyals: llàstima però que ens en manquen dues però, abans que llenceu la tovallola, esteu tranquils que amb un d’aquests i un microinterruptor doble ja farem la feina.
Per treure’ls, l’únic que hem de fer és desmuntar el lladre i serrar la placa a mida dels interruptors. No cal dessoldar-lo, simplement tallarem la placa.
NOTA: quant a la commutació d’aquests interruptors, aquí podeu veure la fletxa d’entrada i les dues de sortida (depenent de si està o no commutat).
I a continuació us explicaré, a mode d’exemple, com vaig modificar una TURBODUO.
Aquesta modificació serveix per a totes les consoles NEC en el que concerneix a llurs HU-Card, ja que com totes tenen el mateix pinout, les derivacions són exactes.
El primer que farem és buscar un bon lloc a la carcassa de la consola per a ficar-hi ambdós interruptors sense que molestin en excés.
Tot seguit ja podrem procedir amb la modificació del port de targetes.
Hem de tallar els pins que van del 15 al 23, saltant-nos el número 18, que no ens fa cap falta. Els pins van numerats a la pròpia placa, pel que no hi ha confusió possible.
A continuació ve la part més delicada del projecte, potser una mica complicada d’explicar, però que convé entendre bé abans de procedir.
A les potes que queden a la placa mare els hi haurem de donar una informació o una altra (una connexió o una altra de pins) derivant els nostres interruptors.
Els pins que canvien són els següents:
- El pin 15 amb el 23.
- El pin 16 amb el 22.
- El pin 17 amb el 21.
- El pin 19 amb el 20.
Una vegada tinguem tots els cables soldats comprovarem que no es toqui cap pin, i fixarem el conjunt amb una mica de plàstic fos o cola de fixació (opcional).
Arribats a aquest punt, només ens quedarà fer una petita actuació a la placa mare de la consola. Haurem de localitzar el xip HU 6280, aixecar-li la pota número 29, i donar-li negatiu des de qualsevol punt de la placa.
Amb aquesta última modificació al xip, el que farem és deixar la consola «verge» de regió.
Recordeu que són de vital importància ambdues modificacions perquè tot funcioni correctament.