L’Amstrad GX4000 va néixer l’any 1990. Va ser el primer i últim intent d’Amstrad d’entrar al mercat de les consoles. En realitat va ser una autèntica patacada per a la companyia, ja que amb prou feines se’n van vendre unitats…
La raó va ser molt simple: la consola està basada en un ordinador Amstrad CPC 6128 i els jocs que treien per a ella eren ports exactes dels jocs d’aquest
ordinador.
La diferència de preu entre les cintes d’ordinador i els cartutxos era abismal, pel que la gent preferia pagar 1000 pessetes per un joc en format cassette que 5000 pel mateix joc en format
cartutx...
A més a més, la competència amb consoles tècnicament molt superiors com la Mega Drive, va fer d’aquesta consola un dels grans fracassos en la història dels videojocs.
CARACTERÍSTIQUES TÈCNIQUES
L’Amstrad GX4000 és una consola amb tecnologia 8 bits i un processador a 4Mhz. És capaç de mostrar 4096 colors diferents dels quals 32 alhora en pantalla.
El so és «mono» i de baixa qualitat comparat amb altres consoles de 8 bits.
Aquí en teniu les característiques (extretes de la Wikipèdia):
- CPU: 8-bit Zilog Z80A a 4 MHz.
- Gràfics: 16 sprites.
- Resolució: de 160x200 a 640x200.
- Paleta de colors: 32 en pantalla.
- Memòria: 64KBytes RAM, 16 Kbytes VRAM, 32KBytes ROM.
- I/O: Àudio output, 2 connectors de controlador digital, port de controlador analògic (IBM standard), connector per a la pistola de llum (endoll RJ11), Àudio & RGB vídeo output (8 pin DIN), connector Scart (àudio & vídeo), adaptador de corrent extern PSU, adaptador de corrent per al monitor.
- So: 3 canals «mono»; AI-3-8910 xip.
- Format de joc: cartutx.
JOCS
Es van programar més de 40 jocs diferents per a la consola, però jo únicament n’he testat dos i són els que us comentaré:
Burnin Rubber
És un joc de cotxes que venia inclòs amb la consola. El joc és molt senzill i la veritat és que no aporta res al gènere: uns gràfics més aviat mediocres i un so enllaunat és el que us espera si
algun dia el proveu.
És un joc Arcade 100% on tens un determinat temps per a passar-te cadascun dels trams de pista (sempre la mateixa).
A més el color del cel va canviant de color a mesura que portes jugant una estona, amb el que comencem de dia i acabem de nit, passant pel taronja del capvespre.
FIRE FORGET II
Aquest joc és d’acció i permet transformar el nostre vehicle en un cotxe o un avió. El seu desenvolupament consisteix a anar matant a diferents aparells extraterrestres que van sortint pel
camí.
La veritat és que el joc tampoc és gran cosa…
CONCLUSIÓ
Des del meu punt de vista, aquesta consola ha aportat més aviat poc al món dels videojocs.
És una raresa i té l’encant de ser l’única aparició d’Amstrad en aquest camp, però poca cosa més.