Desgraciadament, en aquest món no tots anem amb la mateixa bona fe, i actualment són molts els que intenten enganyar per afany de lucre.
Piratejar cartutxos no és una pràctica nova, però gràcies a Internet, la facilitat d’accés a les ROMs dels jocs i als programadors, s’ha creat una onada de programacions lliures que, sense ser delicte amb previ avís, sí que ho són quan s’intenta vendre gat per llebre.
Amb aquest document, intentarem deixar clares unes pautes a l’hora de diagnosticar si un cartutx és fals o original.
Primer de tot vull aclarir que la pràctica de programar, trucar o versionar jocs amb el pertinent avís no es pot titllar de pirateria, i fins a cert punt és una opció més que recomanable per
aquells usuaris que no volen o poden gastar-se els diners que costa un cartutx original. El límit del delicte està a intentar colar una còpia per un original.
La dificultat per detectar una còpia és proporcional a la destresa del pirata, però sempre trobarem uns indicis comuns a totes les plataformes que ens poden facilitar la feina.
Una d’elles és saber reconèixer la qualitat de les impressions, ja sigui tant de caràtules, com manuals o etiquetes; per norma general, el tacte d’una reproducció sempre serà una miqueta més gruixut que l’original i la seva qualitat d’impressió lleugerament inferior, ja sigui en els colors o la definició.
Waku Waku 7 (conversió) Top Hunter (original)
El principal problema a l’hora de detectar un frau abans de comprar-lo és haver de jutjar a través de la fotografia.
I en el cas anterior s’evidencia que no és tan fàcil reconèixer la qualitat d’impressió a través d’una imatge; com que això no té solució possible, haurem de guiar-nos per altres indicis, molts
dels quals són de pura lògica.
L’ideal abans de comprar un joc dubtós és preguntar al venedor i demanar-li fotos del producte en alta resolució. Estem parlant de jocs cars, pel que si no té res a amagar segur que atendrà les
vostres exigències.
QUATRE PAUTES LÒGIQUES:
1 - No us refieu de cap ganga provinent de la Xina encara que gaudeixi de certa reputació a Ebay o similars.
La Xina és el mercat número u de còpies il·legals i gairebé un 99% del que prové d’allà és fals, per tant aneu amb molt de compte amb els venedors xinesos (o mundials) que operen directament des
d’allà.
2 - Aneu al lloro amb les gangues: ningú no regala res i per tant és molt poc probable trobar jocs cotitzats a preus baixos, i més actualment, amb l’auge del sector. Tot original té el seu preu, per tant desconfieu de productes barats.
3 - Molta cura en comprar productes ARCADE provinents de França, ja que hi ha diversos venedors que no aclareixen la qualitat de la còpia o conversió en
els seus productes.
4 - Intenteu sempre comprar a venedors o webs de confiança, i si és la primera vegada que compreu en alguna botiga, no opteu per joies o productes
cars.
5 - Pregunteu davant de qualsevol dubte.
Un venedor fraudulent rarament contestarà, mentre que un de seriós voldrà atendre les vostres preguntes. En el cas dels jocs cars, demaneu-li fotos en alta resolució, ja que si volem comprar un
joc que supera els 200 o 300 euros, bé que podrà prendre’s la molèstia de fer-li alguna foto, no creieu?
En fi, com podeu veure, conceptes de pura lògica que poden evitar-nos caure en un parany.
IDENTIFICAR UNA CÒPIA D'UN CARTUTX RETRO:
Aquests són els menys preocupants, ja que el seu import no sol ser molt elevat, tot i que alguns jocs de Super Nintendo o Megadrive poden començar a picar, i si ens la colen també ens farà mal.
- Per norma general, farem servir el mateix criteri visual comentat anteriorment: observar detalladament les caràtules així com els adhesius dels cartutxos, per detectar-ne alguna possible anomalia o error.
Les reproduccions més antigues eren totes provinents de la Xina i eren fàcilment detectables pel seu disseny, impressió, i perquè en obrir-les trobàvem una ROM de referència estranya enlloc de
l’original.
- Una altra mesura d’utilitat per detectar frau és saber amb seguretat si el joc en qüestió va sortir a la regió a on es ven, ja que si és una reproducció pot venir amb la regió canviada.
L’Snow Bros de Megadrive, per citar un exemple, només va sortir a la venda al Japó, per la qual cosa la següent
caràtula és impossible.
- Finalment, i això és el més important, procurarem no caure en la provocació de joia a preu baix, perquè segur que és una reproducció.
IDENTIFICAR UNA CÒPIA DE NEO GEO:
Amb AES, més que de còpies podem parlar de conversions.
Una conversió no és més que un joc d’MVS (agafant-ne les ROMS originals) introduït a les plaques d’un joc d’AES, en
un procés que compta amb els seus matisos i que tampoc cal conèixer ara mateix.
Aquesta pràctica va començar amb la finalitat de poder gaudir a l’AES dels jocs que només van sortir en format recreatiu, però la indecència d’alguns va
obrir la porta a la venda de joies falses. De tots és sabut que hi ha jocs d’AES que poden arribar a valer milers d’euros, pel que una bona reproducció pot
fer molt de mal.
Actualment, a més de la tècnica comentada anteriorment de canviar les Roms, també hi ha qui les reprograma a EP-Roms, creant així un producte 100% fals.
Tots dos casos poden ser útils per multitud de pretextos, excepte per estafar.
Hem de ser molt cauts amb AES a l’hora de voler adquirir un joc dels denominats cars. No ens enganyem, NEO GEO no
és barata ni ho serà mai, pel que les seves joies es paguen; si veiem anuncis ganga, hem de veure molt bé que no sigui un producte clonat.
Diagnosticar un frau, visualment, pot ser complicat.
Encara que les impressions de les caràtules mai siguin exactes, haureu observat a l’inici del document que resulta molt complicat de veure’n les diferències a través d’una foto, i més si es
tracta d’un anunci tipus Wallapop. En aquests casos, jo demanaria fotos al venedor en alta resolució per poder-ho jutjar bé.
Una vegada tinguem el joc a casa ja és més fàcil adonar-se de l’engany, però ens hem d’avançar i mirar d’evitar-ho sempre que sigui possible.
A més del tacte i la qualitat de les caràtules i els manuals, si obrim una conversió d’AES, veurem que les seves soldadures han estat manipulades o que
directament hi ha EP-Roms.
Per saber més de les conversions, punxeu aquí.
CÒPIES EN NEO GEO MVS?
Doncs sí, i a més amb multitud de matisos...
En el terreny MVS, els jakers han donat via lliure a la seva imaginació, provocant l’aparició de jocs totalment inversemblants: cartutxos de 100 en 1, jocs
trucats amb extres més o menys absurds, Roms ficades directament a memòries SIM’s...
Per sort, detectar jocs pirates d’MVS no és tan difícil com sembla.
En primer lloc cal dir que el color del cartutx no és cap indici de falsedat, ja que depenent dels distribuïdors dels jocs als salons, les carcasses poden ser de diferents colors i les seves
formes poden diferir lleugerament.
El que sí ja és un indici és el tacte i la fragilitat d’aquestes carcasses, ja que les pirates solen ser bastant més febles.
Pistes per evitar una estafa:
1 - SNK, que jo sàpiga, no va treure cap multijoc en format MVS, pel que tots els X en 1 que
pugueu trobar són reproduccions de major o menor qualitat.
Compte amb aquests jocs perquè solen tenir molts dels seus títols repetits.
2- El famoso Metal Slug 6 de MVS no existe*, por lo que todo lo que presuma de ser ese juego no son más que revisiones trucadas de otros episodios.
2 - El famós Metal Slug 6 d’MVS no existeix*, pel que tot allò que presumeixi de ser aquest joc no són més que revisions trucades d’altres episodis.
(sí o no?)
* Vull deixar constància que la conversió real sí que existeix, ja que es va programar a la Xina i es va prohibir per motius legals. Hi deuen haver un parell o tres de còpies escampades pel món que es van fer abans de la detenció de l’individu en qüestió, de les quals una es va perdre; doneu per fet que no les trobareu fàcilment.
3 - Desconfieu dels jocs cars a preus baixos, sobretot si provenen de la Xina o de França.
4 - Les etiquetes poden ajudar a diagnosticar el frau, ja que encara que molts som els que les personalitzem, si ens la volen colar intentaran fer-les
similars a les originals, sense arribar a ser-ho.
La primera és original, la segona és pirata i la tercera és personalitzada (sense ànim de lucre).
Si us hi fixeu, un usuari que les personalitza per a ell no té perquè posar SNK, Made in Japan. Són petits detalls que ens poden ajudar a diagnosticar mitjançant una foto.
Una vegada tinguem el cartutx a casa és molt més fàcil adonar-se del frau, ja que amb el simple fet d’obrir-ne la carcassa superior ja en veurem la seva construcció.
Per obrir un joc d’MVS només hem de treure els 4 cargols que sostenen les carcasses i separar-les amb cura de no trencar-ne l’etiqueta.
Tingueu present que les EP-Roms (xips amb finestreta) són reprogramables i no es feien servir en cartutxos originals*, ja que el seu preu era superior. Tanmateix, les memòries SIM (xips petitons) no s’estilaven a l’època NEO GEO.
* Heu de tenir present que en algunes reparacions dels propis serveis tècnics d’SNK, sí que es podien fer servir EP-Roms, però mai es canviaven totes les Roms...
Cartutx Made in France amb SIMs
Els cartutxos amb SIMs són la pitjor estafa que un es pot trobar. Aquest en concret és un Mark of the Wolves que van colar-me a mi mateix...
El seu pes és ínfim, possiblement la meitat o menys del d’un cartutx normal, i la qualitat dels seus plàstics horrorosa.
A més, un altre problema dels jocs pirates per a MVS és que alguns d’ells estan soldats de manera calamitosa, i poden provocar errades gràfiques i sonores
de tota mena.
CARTUTX PIRATA SAMMY ATOMISWAVE
Anunci real tret d’Internet:
L’última gesta dels jakers (de quan vam crear el document...): clonar els jocs més buscats i cars de l’exclusiva
placa de Sammy.
Per tant companys, estigueu atents a l’hora d’intentar adquirir joies d’Atomiswave, perquè corren per Internet gran quantitat de jocs pirates. Per mirar
d’evitar-ho, aquí us deixem unes pautes a tenir ben clares abans de comprar:
1 - L'etiqueta hologràfica que porten els cartutxos.
Aquestes etiquetes amb el logo de Sammy són la millor prova de que un joc és original, ja que aquest és el segell oficial que la casa feia servir per marcar els seus productes.
Ara bé, tampoc en podem desconfiar només per la seva absència, ja que algunes es desenganxaven completa o parcialment, i alguns usuaris fins i tot optaven per treure-les ells mateixos.
2 - El número de sèrie del joc:
L’absència del número de sèrie o la repetició del mateix sí que poden ser un clar indici de frau. A continuació teniu una llista de números de sèrie clonats usats pels pirates.
Suposo que aquest factor podria canviar amb el temps, ja que ara és així perquè han d’usar els mateixos scans per confeccionar les etiquetes, però de moment és un bon indici per detectar una
còpia.
Metal Slug 6 – 3500510
Samurai Shodown VI – 3000086
Neo Geo Battle Coliseum – 1702636
Knights of Valour – 0901669
Dolphin Blue – 0701200
Rumble Fish – 1401163
Guilty Gear Izuka – 1100342
The King of Fighters Neowave – 1702036
Hakuto no Ken – 3400167
King of Fighters XI – 3200964
Demolish Fist – 0601236
3 - La qualitat i acabat de les etiquetes del joc:
Un altre detall molt a tenir en compte és la qualitat de l’etiqueta i, sobretot, el tall de les seves vores. En els jocs originals aquestes vores són arrodonides, mentre que a les còpies són
rectes, en un angle de 90 graus o directament estan mal tallades.
Sabent això, fem un cop d’ull a l’anunci que us he posat anteriorment:
Quina casualitat! Ens cobreixen totes les cantonades...
4 - Una vegada tinguem el joc a casa, com sempre, la forma més clara de corroborar la seva autenticitat serà obrint-lo.
Els jocs d’Atomiswave van subjectats per quatre cargols a la seva part inferior.
Traient aquests cargols ja ens sortirà la xapeta inferior i en podrem veure la diferència.
A l’exemple podeu veure una placa mare (al costat inferior) d’un Metal Slug 6 original i un altre de fals; en el fals no hi ha res.
En conclusió, ja ho veieu amics, ningú està exempt de patir una estafa, i entre tots hem d’ajudar a erradicar-les.
Per concloure el document, volem deixar clar que Briconsola no denuncia el fet de fer còpies o conversions, sinó el fet de vendre-les com a originals, ja
sigui de manera discreta o indiscreta.