Fa temps vaig adquirir un panell doble Arcade amb un PANDORA al seu interior. La veritat és que l’invent era bo i, malgrat els típics problemes de compatibilitat de tot sistema d’emulació, va resultar un aparell funcional i correcte; tant, que al final el vaig adjuntar a la meva recreativa 2 PLAYERS.
En quedar buit el panell vaig veure clar que l’única solució per poder-lo aprofitar era una Raspberry Pi. El projecte que veureu a continuació no és gaire
complicat de fer, i tot i que possiblement es podria fer millor, he cregut oportú mostrar-vos-el i comentar-ne un parell de coses molt importants.
Primer de tot, explicar-vos que en el meu cas he fet servir una Rasp vella que tenia per veure pel·lícules (primer model), pel que emula molt bé tota l’era
dels 8, 16 i 24 Bits. Per aquest motiu, els modes de vídeo seran AV i HDMI.
També és molt recomanable (en fer servir l’AV) mantenir l’altaveu a l’interior del moble. De fer-ho així, el millor és que hi adjuntem un petit amplificador de so, ja que la Rasp no té potenciòmetre de volum propi, i el que podem ajustar mitjançant el menú intern tampoc dona per un altaveu.
UBICACIÓ EN EL PROJECTE
Com a font d’alimentació, el millor és fer servir un transformador de voltatge doble (de 5 i 12 V), ja que així podrem alimentar la Rasp, l’amplificador i els LEDs (en cas de voler-hi ficar il·luminació interior).
L’interruptor POWER ha de ser doble per tallar els dos senyals sortints del transformador.
Per a la interfície de comandament, jo us aconsello fer servir comandaments USB en format Playstation. Existeixen els XIN-MO i multitud d’invents USB similars, però hi ha una dada molt important a tenir en compte:
Als emuladors ARCADE, els crèdits i Start corresponen als botons L2 i R2, i als emuladors de 16 Bits aquesta funció recau en les ordres Start i Select. El problema ve quan a l’hora de fer servir
un XIN-MO, no ens funciona amb els emuladors comentats anteriorment (8 i 16 Bits), només per ARCADE.
Pot ser que canviant configuracions de Retropi o Retroarch aconseguíssim jugar-ho tot amb aquestes interfícies USB, però per no tenir problemes el millor és desmuntar
un PAD USB i soldar-hi els cables directament.
Si fem servir el PAD en format PSX, hem de tenir en compte una cosa: és un PAD molt barat (d’uns set euros aproximadament) i Made in China... gens estrany, si no fos perquè per poder cablejar dues interfícies de comandament he trencat sis o set d’aquests pads...
El problema?
Doncs que no pots abusar amb el soldador... Ho explico perquè això ho veig molt important i no vull que us passi el mateix:
Com veureu a la foto següent, la construcció de la placa del comandament és ideal per soldar-hi els cables, per tant el problema no ve per aquí... El problema gros ve amb el seu xip
processador...
Aquesta merda de xip tapat amb silicona deu ser molt susceptible als camps magnètics o al calor, perquè al principi aquests comandaments queien com a mosques... El sol fet de canviar un cable de lloc o estanyar amb el connector USB connectat a la Rasp ja ens fot enlaire l’invent, pel que heu de tenir MOLT PRESENT de cablejar els cables amb el connector USB desconnectat de la Rasp, i el comandament sense electricitat residual. Per això n’hi ha prou de desendollar el comandament i fer girar diverses vegades els analògics al mateix temps de prémer els botons. Una vegada fet això, ja podreu soldar els cables.
També és important saber la distribució dels botons per no haver de variar les soldadures una vegada els endollem (per provar). Per estalviar-vos problemes amb els comandaments, us adjunto a
continuació una correlació d’ordres per a aquesta mena de PADS.
DOS PUNTS MOLT IMPORTANTS
Aquest PAD no funciona amb ordres per negatiu i, encara que a priori pot semblar que tots els seus negatius van units, no és així. Per aquest motiu, el més recomanable és que a part de la creueta
de direcció (que sí podem connectar amb un sol negatiu), la resta d’ordres les connectem amb dos cables cadascuna, és a dir, soldant els dos punts de cada ordre... No sé si això queda molt clar a
l’explicació, però us adjunto una foto perquè quedi més clar.
Un altre punt important és no passar-nos amb la quantitat d’estany, perquè una bola grossa pot alterar també el seu funcionament.
A part d’això, podem cablejar com ho faríem amb qualsevol altre comandament. També comentar (tot i ser bastant obvi) que agafarem les ordres de direcció de la part de la creueta, ja que els
analògics funcionen completament diferents.
CORRELACIÓ D’ORDRES AMB UN PAD AIXÍ I LA CONFIGURACIÓ ESTÀNDARD DE BOTONS A RETROPI
- Amunt creueta - amunt stick.
- Abaix creueta - abaix stick
- Dreta creueta - dreta stick
- Esquerra creueta - esquerra stick
(Negatiu creueta comú entre ells)
- Botó 2 - ordre A
- Botó 3 - ordre B
- Botó 1 - ordre C
- Botó 4 - ordre D
- Botó L1 - ordre E
- Botó L2 - ordre F
- Botó L2 - COIN (ARCADE)
- Botó R2 - START (ARCADE)
- Botó SELECT - SELECT (16 BITS)
- Botó START - START-PAUSE (16 BITS)
I poca cosa més a explicar; la resta ja anirà a gust del consumidor, com ara afegir uns LEDs o qualsevol altra modificació estètica.